Aanmelden en wachttijden
Er is op dit moment ruimte voor nieuwe aanmeldingen, U kunt zich aanmelden door een mail te sturen aan hvaneindhoven@live.com
Momenteel is de wachttijd ongeveer 6 weken.
Procedure
Na aanmelding ontvangt u per mail een afspraak voor intakegesprek. In het intakegesprek wordt geïnventariseerd welke klachten er zijn, wat erop van invloed is en wat de oorzaken kunnen zijn. Er wordt een levensverhaal doorgenomen om een totaalbeeld te krijgen van u als persoon tegen de achtergrond van uw klachten. Alle gegevens worden verzameld en gebundeld, wat leidt tot een diagnostische conclusie en een advies, wat met u zal worden besproken. Er wordt gekeken naar de meest passende behandeling, in welke vorm, waar en wie deze zal gaan uitvoeren en wat de alternatieven zijn. Uiteindelijk worden deze gegevens verwerkt in een behandelplan en vindt met uw toestemming terugkoppeling plaats aan de verwijzer. Wilt u dit liever niet, geef dit dan tijdig aan! De intake zal ongeveer 3 gesprekken in beslag nemen.
Bereikbaarheid
Omdat er geen secretariaat is, geniet het de voorkeur om per mail te communiceren. U kunt dit richten aan hvaneindhoven@live.com. Ook als u terug gebeld wilt worden, kunt u het beste mailen, vermeldt u daarbij dan uw naam en telefoonnummer waarop u bereikbaar bent. Wilt u liever bellen, richt u zich dan tot nummer 06-44506235 via sms. Indien u acuut hulp nodig heeft en behandelaar op dat moment niet kunt bereiken, richt u zich dan tot de huisarts.
Kwaliteitsbewaking
Uw behandelaar is lid van de beroepsvereniging voor psychiaters in Nederland (NVvP) en participeert in de landelijk uitgevoerde visitaties van deze vereniging. In deze visitaties, die 1x per 5 jaar worden uitgevoerd, is er aandacht voor de werkwijze van de psychiater, beroepsmatige ontwikkeling en nascholing. Uw behandelaar participeert in intervisies met andere collega’s, waarbij reflectie op behandelwijzen en persoonlijk functioneren onderwerp van gesprek is.
Om te evalueren of behandeling daadwerkelijk effect heeft, wordt gebruik gemaakt van vragenlijsten. Uw klachten worden geïnventariseerd en gemeten, in een latere fase en bij beëindiging van de behandeling kan dit opnieuw worden ingezet. Bij het afsluiten van de behandeling, wordt u gevraagd om uw mening omtrent de behandeling (tevredenheidsonderzoek). Dit dient als feedback en op deze manier wordt ruimte gecreëerd voor verbetering.
Tarieven en vergoeding
Indien er een verwijsbrief is van een medisch specialist of de huisarts, wordt de behandeling vergoed. Vanuit de zorgverzekeraar is een eigen risico ingesteld voor behandeling in de tweede lijn, wat betekent dat er behandeling plaatsvindt na doorverwijzing naar een ziekenhuis of een medisch specialist. Dit bedrag wordt ingehouden door de zorgverzekeraar. De rekening van de behandeling in deze praktijk wordt door uw behandelaar ingediend bij de zorgverzekeraar, de tarieven zijn landelijk vastgesteld door de NZA (Nederlandse zorg autoriteit). Op de website www.NZA.nl kunt u de tarieven opzoeken.
Uw behandelaar heeft contracten met alle zorgverzekeraars afgesloten. Dit betekent dat er rechtstreeks bij de zorgverzekeraar wordt gedeclareerd. U ontvangt dus geen rekening over de behandeling. Het verzuimen van een afspraak echter, indien deze niet 48 uur tevoren is afgezegd, wordt wel in rekening gebracht bij u persoonlijk. Let dus op, indien u verhinderd bent, vergeet dit dan niet tijdig af te melden. Heeft u een afspraak niet 48 uur vooraf afgemeld, dan wordt een consult in rekening gebracht a €65,-
Indien u de behandeling zelf wilt betalen, wordt het landelijk tarief van de NZA toegepast op de behandeling.
Klacht
Uw behandelaar is aangesloten bij een klachtencommissie via de NvvP, de Nederlandse vereniging voor psychiatrie, sectie vrijgevestigden, zie www.NvvP.net . Heeft U een klacht, meldt dit dan eerst bij uw behandelaar en vraag om nadere informatie.