Aanmelden en wachttijden

Er is op dit moment minder ruimte voor nieuwe aanmeldingen, U kunt zich aanmelden door een mail te sturen aan hvaneindhoven@live.com

Momenteel is de verwachting voor een intake wachttijd ongeveer 16 weken. 

Procedure

Na aanmelding ontvangt u per mail een afspraak voor intakegesprek. In het intakegesprek wordt geïnventariseerd welke klachten er zijn, wat erop van invloed is en wat de oorzaken kunnen zijn. Er wordt een levensverhaal doorgenomen om een totaalbeeld te krijgen van u als persoon tegen de achtergrond van uw klachten. Alle gegevens worden verzameld en gebundeld, wat leidt tot een diagnostische conclusie en een advies, wat met u zal worden besproken. Er wordt gekeken naar de meest passende behandeling, in welke vorm, waar en wie deze zal gaan uitvoeren en wat de alternatieven zijn. Uiteindelijk worden deze gegevens verwerkt in een behandelplan en vindt met uw toestemming terugkoppeling plaats aan de verwijzer. Wilt u dit liever niet, geef dit dan tijdig aan! De intake zal ongeveer 3 gesprekken in beslag nemen.

Mogelijke vormen van behandeling:

Het is mogelijk om face to face gesprekken te hebben in Udenhout op de praktijk. U loopt dan via de tuin omhoog door het poortje, dan vindt u aan uw rechterhand de deur naar de wachtkamer. 

Het is eveneens mogelijk om videobelafspraken te maken. U dient dan ingeschreven te staan, dus het is wel van belang, dat uw gegevens dan bekend zijn. Voor het gesprek ontvangt u dan een beveiligde link, zodat het gesprek veilig plaats kan vinden.

Indien u liever een telefonisch consult wilt, is dat ook mogelijk. Uw behandelaar doet eveneens consulten voor evaluatie van de medicatie voor psychotherapeuten en psychologen in de omgeving, alsook voor huisartsen. Vaak verloopt dit via een aanvraagplatform via Ksyos, maar een huisarts kan ook direct contact opnemen.

Via internet kunnen vragenlijsten klaar gezet worden voor nadere diagnostiek of metingen van de effecten, via een beveiligde website. Ook kan informatie over uw klachten of oefeningen klaar gezet worden. Het behandelplan wordt via een beveiligde weg aan u terug gekoppeld, zodat u hier zelf inzage in heeft. Ook de brieven aan de huisarts worden op deze manier terug gekoppeld aan u, zodat u zelf goed op de hoogte blijft van de vorderingen. 

De gesprekken zijn veelal individueel. Echter wordt ongeveer 2x per jaar een groep opgestart, dit gaat om cognitieve therapie ter verbetering van het zelfbeeld. Dit zijn ongeveer 8 sessies van 2uur, waar gezamenlijk gewerkt wordt aan bepaalde thematiek zoals egoversterking, het vergroten van zelfkennis en inzicht, het verbeteren van communicatie, beter om leren gaan met conflicten, het beter aan leren geven van persoonlijke grenzen. Inhoudelijk wordt er veel gebruik gemaakt van positieve psychologie en bekrachtiging.

Bereikbaarheid

Omdat er geen secretariaat is, geniet het de voorkeur om per mail te communiceren. U kunt dit richten aan hvaneindhoven@live.com. Ook als u terug gebeld wilt worden, kunt u het beste mailen, vermeldt u daarbij dan uw naam en telefoonnummer waarop u bereikbaar bent. Wilt u liever bellen, richt u zich dan tot nummer 06-44506235 via sms. Indien u acuut hulp nodig heeft en behandelaar op dat moment niet kunt bereiken, richt u zich dan tot de huisarts.

Kwaliteitsbewaking

Uw behandelaar is lid van de beroepsvereniging voor psychiaters in Nederland (NVvP) en participeert in de landelijk uitgevoerde visitaties van deze vereniging. In deze visitaties, die 1x per 5 jaar worden uitgevoerd, is er aandacht voor de werkwijze van de psychiater, beroepsmatige ontwikkeling en nascholing. Uw behandelaar participeert in intervisies met andere collega’s, waarbij reflectie op behandelwijzen en persoonlijk functioneren onderwerp van gesprek is.

Om te evalueren of behandeling daadwerkelijk effect heeft, wordt gebruik gemaakt van vragenlijsten. Uw klachten worden geïnventariseerd en gemeten, in een latere fase en bij beëindiging van de behandeling kan dit opnieuw worden ingezet. Bij het afsluiten van de behandeling, wordt u gevraagd om uw mening omtrent de behandeling (tevredenheidsonderzoek). Dit dient als feedback en op deze manier wordt ruimte gecreëerd voor verbetering.

Tarieven en vergoeding

Indien er een verwijsbrief is van een medisch specialist of de huisarts, wordt de behandeling vergoed. Vanuit de zorgverzekeraar is een eigen risico ingesteld voor behandeling in de tweede lijn, wat betekent dat er behandeling plaatsvindt na doorverwijzing naar een ziekenhuis of een medisch specialist. Dit bedrag wordt ingehouden door de zorgverzekeraar. De rekening van de behandeling in deze praktijk wordt door uw behandelaar ingediend bij de zorgverzekeraar, de tarieven zijn landelijk vastgesteld door de NZA (Nederlandse zorg autoriteit). Op de website www.NZA.nl kunt u de tarieven opzoeken.

Uw behandelaar heeft contracten met alle zorgverzekeraars afgesloten. Dit betekent dat er rechtstreeks bij de zorgverzekeraar wordt gedeclareerd. U ontvangt dus geen rekening over de behandeling. Het verzuimen van een afspraak echter, indien deze niet 48 uur tevoren is afgezegd, wordt wel in rekening gebracht bij u persoonlijk. Let dus op, indien u verhinderd bent, vergeet dit dan niet tijdig af te melden. Heeft u een afspraak niet 48 uur vooraf afgemeld, dan wordt een consult in rekening gebracht a €65,-

Indien u de behandeling zelf wilt betalen, wordt het landelijk tarief van de NZA toegepast op de behandeling.

Klacht

Uw behandelaar is aangesloten bij een klachtencommissie via de NvvP, de Nederlandse vereniging voor psychiatrie, sectie vrijgevestigden, zie www.NvvP.net . Heeft U een klacht, meldt dit dan eerst bij uw behandelaar en vraag om nadere informatie.